
Astetta parempi palvelukokemus
Tyytyväiset asiakkaat
Kiertokaaren asiakkaat ovat tyytyväisiä tuottamiimme palveluihin. Toteutamme asiaa selvittävän tutkimuksen säännöllisesti, ja vuonna 2024 Servitium Oy:llä teetetyssä kyselyssä asiakkaat antoivat Kiertokaaren palveluista kokonaisarvosanan 4,3 asteikolla 1–5. Arvosana on pysytellyt tasaisissa lukemissa jo pitkään.
Asiakastutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä jäteasemapalveluista, jätekuljetuksista, Kierrätyskeskus Liken ja kierrätyskauppa Mini-Liken toiminnasta sekä lajitteluneuvonnasta ja viestinnästä.
Kokonaisarvosana Kiertokaaren palveluista vuosina 2018-2024
Tutkimusvuosi | 2018 | 2020 | 2022 | 2024 |
Kokonaisarvosana | 4,3 | 4,3 | 4,4 | 4,3 |
Tutkimus toteutettiin sähköisesti, ja siihen tuli yhteensä 647 vastausta koko toimialueeltamme. Palautteet ovat meille tärkeitä: ne kaikki kirjataan ylös ja käsitellään, ja ne ohjaavat toiminnan kehittämistä.
Toteutimme asiakaskyselyn myös Hiukkavaaran kimppapisteiden käyttäjille, ja saimme hyvät tulokset. Lue lisää kyselyn tuloksista täältä: ”Maailman paras idea omakotiasujalle” – Hiukkavaaran jätekimppapisteet tykättyjä – Kiertokaari
Sähköinen asiointi käyttöön kaikille
Otimme Vitecin meille kehittämän sähköisen asioinnin testikäyttöön jo vuonna 2023 Pudasjärven asiakkaille. Vuoden 2024 aikana asiointi laajeni koskemaan kaikkia asiakkaitamme. Sen jälkeen olemme pyrkineet ohjaamaan kaikki uudet jätekuljetusasiakkaat tekemään sopimuksensa Kiertokaaren kanssa ensisijaisesti sähköisessä palvelussa. Sopimuksen tekeminen onnistuu kuitenkin myös puhelimitse tai lähettämällä sähköpostia.
Myös verkkosivuillamme olevan chatbotin toiminnallisuutta parannettiin. Siihen saatiin uusi ominaisuus, jonka avulla asiakas voi tiedustella jäteastian seuraavaa tyhjennysajankohtaa. Yhdistimme myös palvelunumeromme kahdesta erillisestä neuvonnan ja jätekuljetusten palvelunumerosta yhteen numeroon.
Asiakaspalvelun tarve lisääntynyt
Kaikki Kiertokaaren työntekijät tekevät asiakaspalvelutyötä kohdatessaan asiakkaita erilaisissa tilanteissa. Osa tekee sitä kentällä jäteasemilla ja myymälöissä. Logistiikkatiimin asiakaspalvelijat ja asiantuntijat taas vastaavat yhteydenottoihin puhelimessa, sähköpostilla ja sosiaalisen median kanavissa.
Asiakasyhteydenotot ovat lisääntyneet erittäin voimakkaasti, kun bio- ja pakkausjätekuljetukset ovat siirtyneet Kiertokaaren vastuulle seitsemässä omistajakunnassa vuosien 2023-2024 aikana. Myös biojätteen lajitteluvelvoitteen laajeneminen on lisännyt viestinnän ja neuvonnan tarvetta.
Aloitimme valmistelut Pohjois-Suomen jätelaitosten välisestä yhteistyöstä asiakaspalvelussa.
Kiertokaaren logistiikkatiimin resursseja vahvistettiin vuonna 2024. Laajennettu henkilöstömäärä palvelee jatkossa entistä suurempaa osaa pohjoissuomalaisista, sillä aloitimme valmistelut Pohjois-Suomen jätelaitosten välisestä yhteistyöstä asiakaspalvelussa. Maaliskuusta 2025 alkaen Kiertokaari alkaa hoitaa osan Perämeren Jätehuolto Oy:n, Napapiirin Residuum Oy:n ja Lapin jätehuoltokuntayhtymä Lapecon asiakasyhteydenotoista.